salam.
tadi saya ke putrajaya menguriskan hal berkaitan rumah. pegawai di kaunter hadapan sangat ramah dah sedia menolong. sampai ke kaunter sepatutnya pun ramah. sedia menolong apa yang patut. cuam urusannya tadi menurut lawyer rumah yg suruh saya ke sana untuk hantar salinan perjanjian yang original. sampai di kaunter lain pula jadinya. katanya salinan itu untuk simpanan saya. suruh lawyer buat lain dan hantar. ok saya berpuas hati. di luar bangunan saya terus call lawyer. dia kata salinan asal hanya ada pada saya. ok. saya masuk semula minta lawyer bercakap sendiri dengan pegawai di dalam. lawyer pun tak kisah ok je.
sampai di dalam. pegawai di kaunter masih sedia untuk menolong dan memanggil seorang rakannya untuk membantu berkaitan dengan hal tersebut.
dengan pegawai yang satu ini lain pula ceritanya. dia kata saya perlu bagi yang original. dengan suara yang lantang dan keras budget menerangkan tujuan dia meminta salinan asal.
bila saya kata inilah tujuan saya datang untuk memberi yang asal. tapi ditolak sebentar tadi. sebab saya dah tanya dan cerita hal yg lawyer rumah yg suruh hantar. bila ditanya dwngan elok lemah lembut dan dibalas dengan suara yg lantang macam tu macam saya ni org tak berpelajaran itu sangat kurang sopan. siapa pun saya walaupun dari ceruk mana saya datang sila layan dengan baik. bukan saya sahaja. semua orang. tolonglah. anda berada di dalam aircond. saya menempuh panas diluar. lipstik pun cair. make up anda sikit pun tak terjejas. berpelajaran macam mana pun anda buatkan saya nampak anda seperti tidak berpendidikan dan kurang diajar. saya pernah berurusan dengan orang yang lebih tinggi pangkat dari anda tapi masih boleh bercakap dengan berhemah dengan saya.
dengan panas yang menyebabkan saya migraine sebelum.saya berurusan dengan anda boleh je kalau nak balas dengan tengking jugak. tapi saya masih berhemah. malas nak layan orang bodoh sombong macam tu. saya pandang je pegawai yang asalnya berurusan.dengan saya. dia pun senyum je. yang dipanggil utk menolong kalau taknak tolong kata je sibuk tak payah tolong menyakitkan hati orang lain. saya nampak muka pegawai yang duduk tu serba salah.
memang tak semua perangai buruk macam tu tapi nanti kerana nila setitik rosak.susu sebelanga. muka memang cantik. tapi perangai buruk. dia ingat dia je berpelajaran agaknya.
ish tak tahulah nak istilahkan.orang macam.tu. menyampah. rasa nak je sebut nama.
jadi pegawai2 yang kena berurusan dengan orang ramai. cuba tanamkan rasa hormat dan sabar tu lebih dari klien yang di depan kaunter tu. anda mencerminkan wajah jabatan/agensi anda.
jadi tak salahlah bila saya selalu dengar orang swasta bersungut bila berurusan dengan orang gomen.
tadi saya ke putrajaya menguriskan hal berkaitan rumah. pegawai di kaunter hadapan sangat ramah dah sedia menolong. sampai ke kaunter sepatutnya pun ramah. sedia menolong apa yang patut. cuam urusannya tadi menurut lawyer rumah yg suruh saya ke sana untuk hantar salinan perjanjian yang original. sampai di kaunter lain pula jadinya. katanya salinan itu untuk simpanan saya. suruh lawyer buat lain dan hantar. ok saya berpuas hati. di luar bangunan saya terus call lawyer. dia kata salinan asal hanya ada pada saya. ok. saya masuk semula minta lawyer bercakap sendiri dengan pegawai di dalam. lawyer pun tak kisah ok je.
sampai di dalam. pegawai di kaunter masih sedia untuk menolong dan memanggil seorang rakannya untuk membantu berkaitan dengan hal tersebut.
dengan pegawai yang satu ini lain pula ceritanya. dia kata saya perlu bagi yang original. dengan suara yang lantang dan keras budget menerangkan tujuan dia meminta salinan asal.
bila saya kata inilah tujuan saya datang untuk memberi yang asal. tapi ditolak sebentar tadi. sebab saya dah tanya dan cerita hal yg lawyer rumah yg suruh hantar. bila ditanya dwngan elok lemah lembut dan dibalas dengan suara yg lantang macam tu macam saya ni org tak berpelajaran itu sangat kurang sopan. siapa pun saya walaupun dari ceruk mana saya datang sila layan dengan baik. bukan saya sahaja. semua orang. tolonglah. anda berada di dalam aircond. saya menempuh panas diluar. lipstik pun cair. make up anda sikit pun tak terjejas. berpelajaran macam mana pun anda buatkan saya nampak anda seperti tidak berpendidikan dan kurang diajar. saya pernah berurusan dengan orang yang lebih tinggi pangkat dari anda tapi masih boleh bercakap dengan berhemah dengan saya.
dengan panas yang menyebabkan saya migraine sebelum.saya berurusan dengan anda boleh je kalau nak balas dengan tengking jugak. tapi saya masih berhemah. malas nak layan orang bodoh sombong macam tu. saya pandang je pegawai yang asalnya berurusan.dengan saya. dia pun senyum je. yang dipanggil utk menolong kalau taknak tolong kata je sibuk tak payah tolong menyakitkan hati orang lain. saya nampak muka pegawai yang duduk tu serba salah.
memang tak semua perangai buruk macam tu tapi nanti kerana nila setitik rosak.susu sebelanga. muka memang cantik. tapi perangai buruk. dia ingat dia je berpelajaran agaknya.
ish tak tahulah nak istilahkan.orang macam.tu. menyampah. rasa nak je sebut nama.
jadi pegawai2 yang kena berurusan dengan orang ramai. cuba tanamkan rasa hormat dan sabar tu lebih dari klien yang di depan kaunter tu. anda mencerminkan wajah jabatan/agensi anda.
jadi tak salahlah bila saya selalu dengar orang swasta bersungut bila berurusan dengan orang gomen.
posted from Bloggeroid
kasi basuh skit lain kali
ReplyDeletelupa nak sound mcm biasa. dah keluar br teringat. tak pelah. nanti jumpa lagi tu. kena la dia nanti.
ReplyDelete